Förvecklingar

På facebook visades för ett tag sedan ett inlägg på bloggen Mina Makar (Health Informatics)

fart-vert

Inlägget (och kommentarerna) ger på ett kul sätt tips till utlänningar om vad de, i Sverige, skall förvänta sig när de hör/ser åtta ord, som är lika på engelska och svenska. De stavas på exakt samma sätt och uttalas ofta på samma sätt, men de har definitivt olika betydelse. De brukas ofta i Sverige och utlänningarna stöter dagligen på dem flera gånger. Orden är en säker källa till  förväxlingar och generande situationer om man inte är medveten om skillnaderna.  Jag har kompletterat med den engelska betydelsen.

Svenska/Engelska Engelska
1 Bad Dålig, svår, ond, skämd, stygg, elak, ogiltig, falsk, usel, krasslig
2 Barn Lada, loge, stall
3 Gift Gåva, present, talang, fallenhet
4 Bra Behå, bysthållare
5 Puss Kisse(katt), nylle, mus
6 Kiss Kyss(as), puss(as), lätt beröra
7 Fart Fis(a), prutt(a), fjärt(a) m.fl. svenska ord.
8 Slut Slampa, slyna, prostituerad, hora

En utlänning kan nog bli förvånad över att hamna på ”Slutstation” eller att svenska Idoldeltagare gör allt för att komma till ”Slutaudition”. För att inte tala om alla skyltar med ”Infart” och ”Utfart”

Jag drar mig till minnes att vi i småskolan gärna briljerade med att kunna engelska med ramsan:  ”I buy pink sheet for a kiss”.

Och som ung ingenjör skickades jag till New York för att räkna på en tunnel under East River. Redan första dagen bjöds jag av direktörerna där på en finare Lunch Club invid Central Park. Direkt skulle jag välja drink och för att vara lite rolig drog jag den om ”åsnan mellan två hötappar”. ”I feel like an ass, between two bundles of hay”. Onödigt roligt.

Som om inte detta var nog gick vi efter en stund ut på balkongen. Den vette mot en innergård. Jag fortsatte konversera: ”Aha, this is the backside”. Ridå.

Tilläggas bör att jag, efter detta, samarbetade med denna firma i tjugo år på olika projekt i USA och annorstädes i världen.

Kommentera

