Heder åt Chris

Ps 2016-06-07 se nedan

Med anledning slagsmålen i Stockholm på lördagsnatten kom jag att tänka på 1985.

Jag jobbade i London hösten -85 och såg att ”Lillen” Eklund skulle boxas om EM titeln mot Frank BrunoWembley Arena. Även om jag inte gillade boxning skaffade jag en biljett, ringside, femte-sjätte raden.

När det var dags för huvudmatchen kom Lillen insmygande i en tyst arena, medan Bruno kom in som en mästare med ett jubel så taket kunde lyft. Lillen var huvudet högre än Bruno, men såg blekfet ut mot Brunos ”uppumpade” kropp.

Lillen rörde sig som om han var drogad (eller skiträdd). Jag satt så nära ringen att jag såg Lillen ta emot det ena slaget efter det andra mot huvudet med följd att blod och andra kroppsvätskor stänkte omkring. Det var fruktansvärt att se. Ingen människa skall behöva få så mycket stryk. Nedslagningen kom som en befrielse, och jag kunde gå till hotellet. Nu var jag för all framtid vaccinerad mot boxning. Enligt min åsikt är boxning ingen sport. Det är misshandel, med avsikt att få motståndaren medvetslös och borde inte platsa på sportsidorna.

I dag ser denna misshandel dock ut att vara jämförelsevis renhårig, på det viset att man inte sparkar och slår mot en liggande, vilket är fallet i MMA.

The Mauler101413-10-UFC-Gustafsson-Jones-OB-PI_20131014212349301_660_320

Foto: Jones vs. Gustafsson is getting re-aired in full on Thursday’s UFC Reloaded at 8/5p ET/PT.   www.foxsports.com

Jag hörde på radion i dag att killar har förväntningar på sig att ta till våld för att lösa tvister, ja det krävs inte ens en tvist. Inte att undra på, med den glorifiering i press och TV, som boxning och den ”riktigt manliga sporten” MMA får.

Alla som propagerar för dessa kampsporter borde tänka så här: Vill jag att mina söner eller sonsöner skall syssla med denna verksamhet och medvetet utsättas för risken att ta allvarlig skada, eller att skada andra?

Och rapportering om dessa verksamheter skall inte ske på sportsidorna, och inte på förstasidan (tillsammans med katastrofer och olyckor), utan på sidan med rån och misshandel.

Därför blev jag glad åt att åtminstone Chris Härenstam sällar sig till de som ogillar misshandel. Kan han få med sin några andra av de så kallade sportreportrarna?

PS dag som ovan.

Hjärnforskaren Martin Ingvar: MMA-galan i Stockholm under den gångna helgen föranleder en kommentar eftersom sportjournalistiken inte på något sätt sköter sin granskande roll av fenomenet MMA.

”Under några, för hans hjärna, riskfyllda minuter fick han motta nära dussinet slag mot huvudet där de två sista var klart livsfarliga. För Alexander Gustafssons skull hoppas jag att hans rådgivare nu ger rådet att avsluta karriären”, skriver han i opinion/svt.

Skulle just tro det/Bengt

DS

PS 2015-02-11

Här följer en video som förhärligar KO (vsb).

The Biggest KO Punchers In History (Videos)

DS

Ps 2016-06-07 

Död 42 år ung, ”av oförklarlig anledning”.

DS

 

Kommentera

