1 = 32

PS 2017-10-28 Bolidens jättetruck 2/3 av Belaz, se nedan

Vitryska Belaz, som bygger världens största dumper, har fått SSABs Swedish Steel Prize (nov. 2014) för sin nykonstruktion av axelupphängningen till dumprar, enligt en artikel Ny Teknik .

Som jag skrivit om tidigare har tunga entreprenadmaskiner fascinerat mig sedan jag var i tioårsåldern och ”Autostradan” byggdes genom Partille.

Den gigantiska dumpern Belaz 75710 presenterades 2012. Den har en lastkapacitet på 450 ton, det vill säga 32 bogielastbilar av den typ som tippade ett berg av samkross (14 ton), här hemma på uppställningsplatsen.

Maffig! Och mitt lastbilskörkort duger!

Som vanligt irrar sig tankarna bakåt i tiden. På 80-talet räknade vi på en bevattningsdamm i ett nordafrikanskt ökenland.

Förutsättningarna var att beställaren tillhandahöll dumprar och schaktmaskiner, som redan levererats till arbetsplatsen inte mindre än 4-5 år tidigare. Maskinerna var ett Sovjetiskt bidrag till landet. Maskinerna var inte röda utan hade CATERPILLAR´s gula färg, men saknade deras finish och hade nu rostangrepp. Vi vågade inte räkna med att kunna använda denna maskinpark till mycket, utan räknade in komplettering med egna maskiner. Dubbelt alltså. Och naturligtvis fick vi inte jobbet utan det gick till någon entreprenör från Balkan.Vilket kanske varit meningen hela tiden.

Tillverkningen i öst har nu utvecklats så att ett vitryskt bolag kan sälja gruvmaskiner världen över. Och vinna teknikpriser.

PS 2017-10-28 Bolidens jättetruck 2/3 av Belaz

caterpillar-795f-1140-856-ny-teknik

DS

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s