Nådens år 1940

Via Facebook (Vi som gillar Marstrand) har jag fått tips om detta tidsdokument från 1940.

Västkust i sol (1940)

Västkust i sol från fångar livet vid havet, med klippiga kuster, gubbar på ljugarbänkar och semesterfolk på badanläggningar.

Det är en förträfflig bild av den tiden, men den skiljer sig något från den bild av 1940 som jag fått mig till livs av min mamma.

1939 lånade min pappa pengar och köpte verktyg och utrustning till en smidesverkstad och arrenderade en lokal i Partille. Mamma och pappa hittade också en dragig 1-rummare i ”Arbetsro”. Vid årsskiftet 39-40 var de ”tvungna” att gifta sig. Kriget mullrade i bakgrunden så pappa fick rycka in i beredskapen. På en ö i södra skärgården fick han fördriva tiden med att göra vapenvård på sin kulspruta. Detta var ju egentligen ganska enkelt då han inte hade någon ammunition att öva med. Men några pengar att betala fasta kostnader med blev det inte.

Som framgår av filmen är det strålande väder. Ja, det var en ovanligt het sommar, som plågade min gravida mamma när hon skulle arbeta in pengar till uppehället och lånen, samtidigt som hon skulle sköta jordlotten och kaninerna. Sommaren 1940 bröt ”den stora skogsbranden” ut i Partille, så mamma fick ”order” att åka upp till ”Smen i Kilanda”, där pappa gått i lära. Detta passade ju rätt bra, då smens fru just fått barn, så hon behövde hjälp att sköta hemmet och de övriga barnen.

När det i augusti bar av till Mölndals BB, gav inte heller detta några roliga minnen till min mamma. Man var tvungen att ha mörkläggningsgardinerna fördragna och tydligen övade man också skyddsåtgärder med sirenerna tjutande, så vistelsen på BB vid min födelse blev så traumatisk att mamma redan då bestämde sig för att vid nästa tillfälle föda hemma.

Som vanligt är sanningen inte svart eller vit, snarare som filmen gråvit.

Klicka på bilden för att se filmen.

1940

Kommentera

