same same

Nej, det har inte med samer att göra. Men det är roande att se hur historien upprepar sig. 28 åriga Ada Ng lyckades ta en video av landningen i Hong Kong inifrån cockpit. Denna lade hon ut på sociala mediet Weibo, tillsammans med ett antal andra bilder, bland andra denna selfie.

woman_cockpit_catahy2

Ada Ng var bokad på ett ”jumpseat” (fällstol), men när piloten såg hennes obekväma säte inbjöd han henne genast att åka med honom inne i cockpit. Och att pilotstolar är bekväma har man ju hört talas om. Här kunde Ada njuta av både takeoff och landning, står att läsa i shanghaiist.

Även om Ada nu var en betalande passagerare och att piloten lyckades hålla händerna på spakarna, så att flygningen gick bra, så är det svårt att inte dra paralleller till Domnica Cemortan, och hennes hennes inverkan på kapten Francesco Schettino. 

Concordia

När han tog med henne upp på kommandobryggan för att visa upp sina konster fick det ju katastrofala följder.

Tankarna far också iväg till fartygsförlisningen på  The Shipwreck Coast, som jag beskrev i Reseminne 2.

Eller är det helt enkelt så att jag är avundsjuk. Trots att jag flugit så mycket har jag inte ännu lyckats få flyga i cockpit. Nästa gång skall jag boka ett jumpseat.

Kommentera

