Udda broar

En yrkesskada som jag ådragit mig under mitt arbete i anläggningsbranschen är att jag ser broar överallt.

Senaste veckan har fyra broar pockat på särskild uppmärksamhet.

  • En bro byggd på överblivna hangarfartyg
  • En flytande bro som slingrar sig som en cykelkedja
  • En bro som ritades för 500 år sedan, skall nu byggas av is
  • Och slutligen en bro, som till skillnad från de övriga passerat projekteringsstadiet. Den byggs om varje år, enligt 500 år gamla traditioner, av handtvinnat gräs

.

Ett

I Seattle har det beviljats pengar till en förstudie för att bygga en bro över det en kilometer breda ”Puget Sound”, enligt Northwest News Network

Inget konstigt med det förutom att förslaget är att återanvända tre hangarfartyg.

Bron skulle korta vägen runt sundet samt utgöra en turistattraktion och ett monument tillägnat den amerikanska marinen.

Förslaget kommer från parlamentsledamoten Jesse Young som tror att människor från hela världen gärna vill köra över en bro byggd av hangarfartyg.

Återv hangar040915TB_AirBridgeMap

This map shows the location of the proposed bridge. Kevin Mooney Northwest News Network

Frågan hur det går med framkomligheten för sjöfarten på sundet framgår inte av artikeln. Dock framgår att Marinen inte utan vidare vill släppa till sina uttjänta fartyg.

Studien som nu beställts av myndigheterna ska vara klar 1 december 2015.

Det skall bli kul att se om det blir någon fortsättning.

.

Två

I Norge genomförs också en studie av en flytande bro i mastodontformat, enligt Ny Teknik.

bro-bjornafjorden-ny-teknik

En flytande kedjebro över Bjørnafjorden skulle kunna se ut så här. Foto: Multiconsult

Ny Teknik (citat): 

Flytande bron är som en gigantisk cykelkedja

Multiconsult hoppas att kedjebron ska kunna bli en möjlig lösning i det norska jätteprojektet Ferjefri E39, som handlar om att motorvägen E39 mellan Kristiansand och Trondheim ska förses med fasta förbindelser över fjordarna, så att trafikanterna inte behöver åka färja. Fjordarna längs vägen är djupa och breda, vilket gör brobyggena till en rejäl utmaning.

Den nya kedjebron är tänkt att bestå av fasta delar, ungefär 200 meter långa, som kopplas ihop med cirka 80 meter långa länkar med hjälp av fogar. De fasta delarna ska stå på pontoner som förankras i havsbotten.

Multiconsult betonar att bron bara är på forskningsstadiet, så det kan nog dröja innan denna cykelkedja tar ”fastare form”.

.

Tre

För 500 år sedan ritade Leonardo da Vinci en bro för avsedd för Istanbul.  Ett internationellt gäng studenter skall nu bygga den i Juuka i Finland – av is.

BRO61f0a1a879

Bygget påbörjas i december 2015 och skall stå klart i februari 2016, och utförs helt med frivilliga krafter. Bron är 100 meter lång med ett spann  på 50 meter, vilket är världsrekord för en bro av is.

Läs mer på TU/e och Ny Teknik 

Denna bro kommer vi att få höra mer om kommande vinter.

.

Fyra

The Keshwa Chaca finns redan i Peru, och förstudierna gjordes för 500 år sedan .

Detta är den enda kvarvarande hängbron i Anderna, där det kan ha funnits ett par hundra stycken. Det märkliga med denna hängbro över en ca 30 meter djup ravin, är att den är tillverkad helt av handtvinnade rep av gräs, och att den måste byggas om varje år.

Kolla videon (2:20)

Se fler bilder på MailOnline eller Slate

Om denna bro vill jag inte höra några nyheter.

.

PS 2015-05-11

En femte bro som också sticker ut.

.

Bro2884FCFA00000578-0-image-m-69_1431263450070

MailOnline: No environmental damage: The paper is specially formulated by Burneside papermaker James Cropper. If it rains none of the red colour will run into the watercourse while, at the end of the exhibition, it will be dismantled and returned to James Cropper for pulping and recycling

Bron är tillverkad av 22,000 röda pappersark och saknar förstärkningar som lim, bultar eller andra fixturer. Spännvidden är fem meter. Det är en temporär konstinstallation, men är funktionsduglig.  Se  fler bilder på MailOnline

DS

PS 2015-05-29

Och en sjätte, nu av plast

bro, plast

Den gamla stålbalksbron över järnvägen i Linghem i Östergötland ska ersättas med en i plast

Ny Teknik: Sveriges första plastbro – för tung trafik

Trafikverket bygger Sveriges första vägbro i plast som armerats med glas- och kolfiber.

DS

PS 2015-07-05

Detta måste väl kvalificera som nr sju.

Viadukten blir ett vindkraftverk

Juncal Viaduct på Gran Canaria har använts för studien av vindturbiner mellan bropelare. Foto: José Antonio Peñas

747112233

Viadukten blir ett vindkraftverk

Utrymmet under vägbroar kan utnyttjas för att installera vindturbiner visar en studie gjord på Gran Canaria.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s