Mors dag, varje dag

I morgon firas Mors dag över landet. I ett inlägg för ett år sedan konstaterade jag:

Mänskligheten skulle varit utdöd sedan länge, om det varit männen som skulle föda barn.

.

När jag tänker tillbaka så var det alltid mamma som drog hela lasset, med mat, sydde och stickade kläder, skickade oss till skolan, hjälpte oss med läxorna, ja kort och gott allt. Senare i livet fanns hon alltid där för barnpassning mm.

Men det var pappa som gjorde trehjulingen, trampbilen, köpte cykeln och senare mopeden, som tog oss med på semester. Allt som var spännande och nytt. Han han var med och köpte första bilen, han reparerade våra gamla bilar, han hjälpte till med hus- och båtbyggen. Medan mamma hela tiden såg till att pappa och vi hade full service. Så vem var det som var hjälten? Och fick ovationerna?

Mamma stöttade hela tiden osjälviskt, som mödrar alltid har gjort, utan att jag tackade särskilt för det.

Trögfattad som jag är, tog det mig ett helt liv att komma på detta.

.

För att titta på underbara bilder ur boken se ”Mother’s Love Photo Gallery”.

Så upprepa nu inte mitt misstag! Tala om för mor vad hon betytt, varje dag!

3 reaktioner på ”Mors dag, varje dag

  1. Så fint du skrivit om Mors dag, Bengt. Eftersom jag kände både din mamma och pappa kan jag instämma i att det stämmer. Men visst var det din pappas jobb som jag uppskattade som barn t ex när han vallade mina skidor så jag fick ordentligt glid, eller när han förvandlade brorsans pojkcykel till en damcykel med sin magiska svets?

      • Ja, det stämmer. Vi får hoppas på den unga generationen, som verkar dela mer på vardagsslitet.

Kommentera

