Bohuslän

Jag har spenderat några dagar i centrala Bohuslän. 

Mycket är sig likt, men när jag kom till Bohus-Malmön kände jag mig som Adam i Rätt upp i 90-talet. På 50-60-talen låg vi ofta i den gamla hamnen vid Kalven. Att nu 50 år senare se den nya ”stadsdelen” med all bebyggelse och alla stora båtar, var en upplevelse. Och inte kan jag klandra utvecklingen. Det var ett sjudande liv på restauranger, uteplatser och på den lilla golfbanan, ja folk hade det mysigt överallt.

Men väl utanför det nya centret var sig allt likt.

En fråga: Får en kaprifol se ut hur som helst?

IMG_7575

Svar: Ja visst, bara den ser ut som en kaprifol!

.

Ute på ön påminner stenbrotten om flydda tider.

IMG_7561

Dessa tuffa tider, som min mor upplevt och beskrivit i:

Hildur stenrike 1

Hildur 3

Ur SMÅ NÄRA TING, samlade dikter av Hildur Bengtsson. (1911-1998)

Kommentera

