Notorious

Törs jag säga det?  I kväll har jag varit på opera för första gången i mitt liv.

Ett stort tack till de som gjorde det möjligt för mig att se generalrepetitionen av Notorious, med Nina Stemme på GöteborgsOperan. En uppsättning som väcker nyfikenhet också på andra sidan Atlanten.

Jag har inte sett filmen med Ingrid Bergman och jag skall erkänna att jag inte är musikalisk nog att recensera föreställningen. Med hjälp av textremsorna kunde jag urskilja orden och följa med i handlingen. Enligt mitt tycke ägde Nina Stemme scenen.

Nina Stemme

Nina Stemme Bild www.reseskaparna.se

Handlingen blev till sist så spännande att jag till sist inte tänkte på att det var opera. Utan att avslöja något som fördärvar upplevelsen för dig som tänkt se föreställningen, kan jag säga att det jag greps mest av var slutscenerna. Alicia (Nina Stemme) håller på att domna bort och Devlin (John Lundgren) försöker hålla liv i henne genom att säga ”Jag älskar dig”. Hur många gånger man skall säga: ”Jag älskar dig” och om det lyckades för Devlin att få henne att stanna, blev jag inte klok på.

Det som satte sig som en tagg i hjärtat var när Alicia frågade: ”Varför sa du inte att du älskar mig förut?”

Där jag kommer ifrån pratade man inte om sånt. Man skulle inte ta stora ord i munnen. Det fick räcka med en väggbonad med texten ”Små må ord av kärlek…”, Kanske var det så att det ansågs viktigare att visa i handling? Hade det hjälpt att att säga ”Jag älskar dig” oftare?

Kommentera

