Surgubbevecka 2

I dag har jag samlat på mig saker att irritera mig på så det kunde räckt för en hel vecka.

IMG_0008

 

1. Ja, det började redan i går, på Tv med UG

Det ansågs bevisat att en spelfixare fått spelare och domare att manipulera resultaten. Han hade lurat både publik, spelare, ledare och spelbolag och spelbolagets kunder. Han hade hotat domare och spelare. Trots detta ansåg inte åklagaren att han begått något brott.

Fy sjutton vad sur jag blir!

Och inte blev det bättre av att se Björn Eriksson och Gabriel Wikström. Jag fick en känsla av att ministern var ”skiträdd”. Står han under hot från maffian? Han hänvisade till en utredning som skall vara klar 2017.

Att agera nu och skriva en lag med stränga straff om denna kriminella verksamhet var inte att tänka på. Lättare då att skriva en lag om att snuset måste gömmas under disken.

2. En god man testamenterade sin skyddslings egendom till sig själv.

Att hjälpa sin klient med att upprätta ett testamente hör till en god mans uppgift. Men att testamentera 2 miljoner av den gamla kvinnans förmögenhet till sig själv?

Irritationen växer!

3. En framåt invandrare skall nu utvisas för att han skaffat jobb själv.

Killen, som kan prata svenska och har arbetat på ett växlingskontor i 1½ år, skall utvisas för att han skaffat jobbet på LinkedIn. En site som tillhandahåller jobb. Han skulle vänt sig till Arbetsförmedlingen, för där riskerar man ju inte att få något jobb.

För mig förfaller det som om vi inte fått hela sanningen. Höll han på med pengatvätt eller annan brottslig verksamhet? Det kan ju inte bero på att han valt fel arbetsförmedling. Borde han inte få pluspoäng för att fixa jobb själv?

Pulsen ökar!

4. Disciplin leder till framgång, står det på ”andrasidan”.

Självklart är det så. Och så frågar en pappskalle hur man förenar disciplin med demokratiska principer. När motsatsen till ordning är oordning.

Det börjar ryka ur öronen!

5. Så vänder jag ett blad och ser ”Våldet mot lärarna måste få ett slut”

En fjärdedel av lärarna uppger att de hot, våld o.s.v. under sin yrkesutövning.  Och fega rektorer ställer inte upp för sina lärare.

Någon dj-a ordning måste det väl vara i skolan.

 6. På nästa sida läser jag : ”Orättvist för alla singelmän”

”Gå med i ”Spermiebytardagen” den 14 maj. Kommer resultera i en babyboom utan dess like”.

Hur f-n tänker dom? Bara på sig själva?

I gårdagens tidning berättades om en ung kvinnas febrila sökande efter sin far. En Fredde som hennes mamma träffat tillfälligt vid besök i Göteborg. Kvinnan var som besatt av att finna sitt ursprung. Likaså vittnar adopterade barns sökande efter sina biologiska föräldrar om detta behov.

”Jo du kom till under en spermiebytardag en gång i maj”.  Ett sjyst meddelande till sitt barn.

7. Damcykel – Herrcykel

Så läser jag om en kille som har allvarliga problem med att en damcykel kallas damcykel och en herrcykel kallas herrcykel.

 

Äntligen kom jag på att det var dags för en cykeltur. På stigarna runt Finnsjön och den nya stigen fram till Tulebo, gled jag fram på det fina underlaget och det härliga vädret. Och irritationen var som borta.

Därefter var dags för tre-kaffe. Jag drar ned till Ekdalagården. Och inser att det finns det som är värt att tänka på.

Kommentera

