Jakten på blå bär

Dåligt med blåbär i år.

Ingenstans där jag kollat efter blåbär har det varit mödan värt att plocka fram skrapan. Jag blev eld och lågor när jag hörde någon som plockat blåbär i Småland. Så jag drog dit. Likt ubåtarna i Atlanten har jag i dag genomkorsat Smålands mörka skogar.

Och mitt i skogen fann jag flera märkliga formationer.

DSC_0639

Det jag stött på var Kvarnstenssbrottet i Yxebo.  Här producerade man traktens kvarnstenar från 1500-talet till fram slutet av 1800-talet.

Tillverkningen gick så till att man jämnade till bergets överyta, bestämde diametern och högg ett ”dike” runt periferin.

Så högg man ut ett hål ”öga” i mitten av stenen,

När man bestämt tjockleken var det dags att med kilar ”lossa” stenen genom att successivt slå in kilarna runt stenen så att ett jämnt tryck uppstod. När stenen lossnade reste man den genom att stoppa en stock i ”ögat” och resa den för att hugga undersidan jämn.

Ytterligare några påbörjade ämnen fanns i området.

DSC_0643

Samt spillror av arbeten som inte kunde faktureras.

DSC_0641

För den som hållit i en mejsel och knackat med handslägga är det lätt att förstå vilket fruktansvärt slit det varit att få fram färdiga kvarnstenar. Stenar som man på 1800-talet kunde få 70- 80 kr för. När de levererats. Men naturligtvis bara för perfekta stenar.

Vid sidan av stigen låg en sten som inte hunnit levereras, av någon anledning.

DSC_0649

 

– Fann jag några blåbär då?

Nej, inte så det fanns anledning att börja plocka. Men lingonröda tuvor fanns det gott om.

Och vilken lycka att ha ViewRanger-appen med lantmäteriets karta med sig.

Kommentera

